‘KUNST VAN FORMAAT’: Toon Verhoef in het Edams Museum

‘KUNST VAN FORMAAT’: Toon Verhoef in het Edams Museum

In de indrukwekkende tentoonstelling ‘KUNST VAN FORMAAT’ presenteert het Edams Museum vier aan Edam gerelateerde kunstenaars: Georg Stahl. Toon Verhoef, Hayo Riemersma en Piet Hein Eek. In een serie van vier passeert ieder de revue.

Toon Verhoef  - geboren in 1946 in Voorburg – woont sinds 1971 in Edam. Tussen 1971 en 1992 heeft hij in Edam verschillende ateliers gehad: in de Grote Molensteeg (voormalige lampekappenfabriek), de Grote Kerkstraat 24b (het huidige Stadskrant-kantoor), en de Nieuwe Haven (Nieuwenkamp-atelier). Vanaf 1994 bevinden zijn ateliers zich buiten Edam.

Toon Verhoef heeft – na opleidingen aan de Rijksacademie (Amsterdam) en Ateliers ’63 (Haarlem) – in de wereld van de beeldende kunst een bliksemcarrière gemaakt, zowel nationaal als internationaal. Zijn schilderijen hebben een podium gevonden in tal van grote en gerespecteerde musea en tentoonstellingsruimtes. In Nederland (Stedelijk Museum Amsterdam, Gemeentemuseum Den Haag, De Pont Museum Tilburg, Bonnefantenmuseum Maastricht) en daarbuiten (Dokumenta Kassel 1982, Castello di Rivoli, Turijn 1989).

Diverse prestigieuze prijzen zijn hem ten deel gevallen. In de sfeer van de monumentale opdrachten dient het herdenkingsraam voor de Nieuwe Kerk in Amsterdam genoend te worden (50 jaar bevrijding, 1995).

Verhoefs schilderijen – op veelal goot formaat - komen vaak seriematig tot stand, doorgaans op basis van een onafzienbare hoeveelheid kleine tekeningen (of liever: ‘werken op papier’). De meest recente, daterend uit de corona-periode, zijn op dit moment te zien bij Galerie Onrust in Amsterdam.

Verhoef heeft vanaf het begin uitsluitend in termen van abstractie gedacht. Formele aangelegenheden (vorm, kleur, oppervlaktestructuur) zijn bepalend; voorstelling niet. Zijn werk met primair worden ondergaan, waarbij maat ertoe doet. De presentie daarvan, de dwingende aanwezigheid, wordt in belangrijke mate daardoor bepaald.

Een citaat:
Sinds eind jaren ’60 heb ik een schilderij nooit meer een titel gegeven.

Toen ik met Marlene (Dumas) op de Ateliers te maken had, was dat een groot discussiepunt tussen ons. Ik heb het er vaak met haar over gehad dat je altijd moest proberen uit te vinden in hoeverre je een ding kon maken zonder de noodzaak van een titel. Alleen dat zou ertoe kunnen leiden om de werkelijke kracht en betekenis van het beeld te onderzoeken.

Toon Verhoef / interview met Marcel Vos t.g.v. de toekenning van De Prijs van de Amsterdamse Kunststichting, 1988 (pp. 7 en 9)

KUNST VAN FORMAAT
Edams Museum, locatie ‘stadhuis’, Damplein 1, Edam. 31 juli – 1 november 2020. Dinsdag t/m zondag, 12.30 – 16.30 uur, wijzigingen voorbehouden. edamsmuseum.nl




BASE-it Computers De Boer Accountants Harmonie Kapper Sjoerd Lux Photograpy Cor Kes Ronald Schot Smits Web Stadskrant adverteren Uitgeverij De Stad Hotel Restaurant De Fortuna schoonmaak & opruimbedrijf HARRIE
Facebook