“KUNST VAN FORMAAT’: Piet Hein Eek in het Edams Museum

“KUNST VAN FORMAAT’: Piet Hein Eek in het Edams Museum

In de indrukwekkende tentoonstelling ‘KUNST VAN FORMAAT’ presenteert het Edams Museum vier aan Edam gerelateerde kunstenaasr: Georg Stahl, Toon Verhoef, Hayo Riemersma en Piet Hein Eek. In een serie van vier passeert ieder de revue.

Piet Hein Eek is in 1964 geboren in Edam. In 1982 vertrekt hij naar Eindhoven, voor een studie aan wat later de Design Academy is gaan heten.
Na zijn afstuderen (1990) heeft hij een snelle en succesvolle carrière opgebouwd in de sfeer van de industriële vormgeving. Hij zal nog lang worden vereenzelvigd met de introductie, en de herwaardering, van sloophout als basis voor interieurs en gebruiksvoorwerpen. In principe is alles wat zich in eerste instantie aandient als afval goed als uitgangspunt voor producten van vormgeving. Circulariteit avant la lettre.

Regelmatig zoekt Eek de grenzen op van vormgeving en kunst. Het is hier – op het snijvlak van vormgeving in de zin van ‘toegepaste kunst’, en ‘vrije kunst’ – dat het Edams Museum een selectie laat zien. Objecten die deels gezien kunnen worden als practisch gebruiksvoorwerp maar zich daar ook weer aan onttrekken.
Daarnaast is er sprake van een objecten waarvan elke relatie met een op het practisch nut gerichte functie compleet uit het zicht is verdwenen. In de reeks ‘bustes’ is dat het geval. Deze objecten verwijzen enkel naar de portretbustes zoals we die uit de kunstgeschiedenis kennen. Met het oog op de ruimte is hier gekozen voor een kleine variant (zie de afbeelding).

Piet Hein Eek schuwt het grote formaat niet. De twee versies van de ‘binnenstebuitenbank’ zijn daar een voorbeeld van.
Overeenkomsten met autonome beeldhouwkunst dringen zich op (Rückriem, Carl Andre). De totstandkoming van de vorm gaat terug op conceptuele uitgangspunten.

Citaat:
Jarenlang heeft de gedachte door mijn hoofd gespeeld dat ik van afval beelden wil maken. Bustes; klassieke beelden, zoals de Romeinen die maakten. Dopjes, cartridges, jerrycans, blikken, eigenlijk alles van geen waarde kan worden verwerkt.
Door van dit afval een klassieke vorm van kunst te maken wordt de grootst mogelijke waardevermeerdering gerealiseerd. Van niets wordt iets heel waardevols gemaakt. Het materiaal dat voor mij altijd het uitgangspunt gevormd heeft wordt letterlijk op een voetstuk geplaatst.
(Piet Hein Eek: BOEK / PIET HEIN EEK, deel 3, pp. 94 en 95)

KUNST VAN FORMAAT
Edams Museum, locatie ‘stadhuis’, Damplein 1, Edam
31 juli – 1 november 2020
dinsdag t/m zondag, 12.30 – 16.30 uur
wijzigingen voorbehouden
edamsmuseum.nl

De foto van Hayo Riemersma in de vorige uitgave van de Stadskrant is gemaakt door Thijs Quispel.




BASE-it Computers De Boer Accountants Harmonie Kapper Sjoerd Lux Photograpy Cor Kes Ronald Schot Smits Web Stadskrant adverteren Uitgeverij De Stad Hotel Restaurant De Fortuna schoonmaak & opruimbedrijf HARRIE
Facebook