Edams Museum: Flits-tentoonstelling Aart Roos

In het jaar waarin kunstenaar Aart Roos 100 zou zijn geworden, en 10 jaar na diens overlijden, presenteert het Edams Museum eenmalig zijn monumentale meesterwerk ‘Geboorte, Leven, Dood’. Een extreem groot schilderij van 2.13 bij 13 meter (olieverf op paneel). Vanwege de exorbitante maat  is het zelden of nooit te zien.

Het Edams museum organiseert - kort maar hevig – een tentoonstelling van uitsluitend dít werk, en eert daarmee Aart Roos: bekend als schilder maar ook als bewoner van huis ‘De Meeuwen’ aan de Zeevangszeedijk in Edam. Tegelijk wordt recht gedaan aan het feit dat het een recente schenking betreft van de Stichting Aart Roos aan het Edams Museum.

Het schilderij is tot stand gekomen vóór en ín het toenmalige Museum Fodor in Amsterdam, najaar 1964. Het maakte deel uit van een manifestatie van de  vbMK: de vereniging van beoefenaars van de Monumentale Kunsten’. (Acht deelnemers, waaronder ook Shlomo Koren, Jan Sierhuis en Pierre van Soest.) Monumentale kunst  in gebouwen zou meer moeten zijn dan oppervlakkige versiering en decoratie. Het ging om bezieling en beeldende autonomie: een gelijkwaardige en zelfstandige plaats binnen de architectuur.

In overeenstemming met de tijdgeest pakte Roos grote, existentiële thema’s aan. Scharniermomenten in het menselijk bestaan. Zoals in het geval van ‘Geboorte, Leven. Dood’. Zijn beeldende vocabulaire bestond uit sterke kleur en vorm, en een heftig, dynamisch handschrift. Dat leverde een expressief en soms rauw resultaat op, verwant áán en geïnspireerd óp de Amerikaanse abstract-expressionisten, en Engelse schilders als Francis Bacon en Graham Sutherland.

Ezelschilderijen en monumentale kunst waren voor Roos onderling verwisselbaar. Veel scholen – vooral in Amsterdam - voorzag hij van monumentale schilderingen of glas-appliqué. ‘Monumentaal’ was ook zijn opdracht als docent aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Maar het was in Edam dat hij zijn start maakte als monumentaal kunstenaar (zie zijn sgraffito op de achtergevel van huis ‘De Meeuwen’, en een tegelmozaïek in de tuin daarachter).  Op grond hiervan verschafte hij zich toegang tot de vereniging van beoefenaars van de Monumentale Kunsten.

Het is vanwege de bijzondere band met Edam dat de Stichting Aart Roos afgelopen jaar – bij monde van de dit voorjaar overleden voorzitter Aart Snieders – besloot tot schenking van ‘Geboorte, Leven, Dood’ aan het Edams Museum. 
‘Geboorte, Leven, Dood’ vormt het onbetwiste hoogtepunt van wat Roos voor ogen stond. Daarin ligt zijn artistieke testament vervat.

Mis het niet: de tentoonstelling duurt slechts 14 dagen - van zondag 24 november t/m zondag 8 december 2019 (13.00-16.30 uur, behalve maandag).
De presentatie vindt plaats buiten het reguliere programma van het Edams Museum om, en is tot stand gekomen in samenwerking tussen de Stichting Aart Roos en het Edams Museum. Zij heten u van harte welkom!

Kaderbericht
De entree is gratis! Het standaardwerk over Aart Roos is gedurende de flits-tentoonstelling voor slechts € 9,90 te koop.
In de ‘burgemeesterskamer’ van het stadhuis is een beperkt aantal werken van Aart Roos (tekeningen en schilderijen) te koop voor zeer aanvaardbare bedragen.

 




BASE-it Computers De Boer Accountants Harmonie Kapper Sjoerd Lux Photograpy Cor Kes Ronald Schot Smits Web Stadskrant adverteren Uitgeverij De Stad Hotel Restaurant De Fortuna schoonmaak & opruimbedrijf HARRIE
Facebook