Concert Pieter-Jan Belder, clavecimbel en Rie Kimura, viool.

Gehoord donderdag 13 december, ‘De Swaen’ Edam

Door Leendert de Jonge

De Lutherse Kerk aan de Voorhaven was de ideale locatie voor het recital van het duo Belder/Kimura.
Deze zaalkerk uit 1740 heeft de juiste verhoudingen om muziek uit de 17e en 18e eeuw te laten klinken.
Een kleine 100 toehoorders waren naar de sfeervol versierde en met kaarslicht verluchtigde ruimte gekomen.
Voor de pauze composities uit de 17e eeuw, na de pauze werken uit de 18e eeuw.
In de pauze koffie, thee of glühwein en taartenbuffet.
Een concert georganiseerd door het duo Klinkhamer/Van Niftrik is altijd meer dan muziek.

Voorafgaand aan het concert gaf klavecinist Pieter-Jan Belder een korte en heldere inleiding over stemmingen. Tijdens het recital werden twee instrumenten gebruikt, een  kopie naar Ruckers in middentoonstemming en een Franse kopie naar Pascal Taskin in gelijkzwevende stemming.
Een uitvoerige toelichting over reine kwinten en zuivere tertsen voert hier te ver, tijdens het concert werd duidelijk dat toonsoorten in een bepaalde stemming een uitwerking op het gemoed hebben.
Belder benoemde dit niet bij naam, maar binnen de muziek staat dit bekend onder de affectenleer.

In de bovengenoemde eeuwen waren vele stemmingen in zwang, vaak streek- of stadsgebonden. Het is een beetje kort door de bocht, maar Johann Sebastian Bach maakte hier een einde aan. Met de invoering van de gelijkzwevende stemming werd het mogelijk alle toonsoorten te gebruiken. Zijn statement is uiteraard Das Wohltemperierte Klavier BWV 846-893.

Voor de pauze klonken schitterende composities van Italiaanse componisten Fontana en Castello. Rie Kimura speelde open, toegankelijk, levendig en met een schitterende afwisseling in dynamiek en ornamentatie.
Belder gaf een prachtige interpretatie van William Byrd’s Pavan & Galliard en gaf Sweelinck met het drinklied More Palatino en de weemoedige Fantasia Chromatico de internationale reputatie die de ‘Orpheus van Amsterdam’ verdient. Tijdloze muziek.
In de pauze gratis koffie of een overheerlijke glühwein met taartenbuffet, een culinaire tractatie.

Voor de pauze kenmerkten improvisatie en ornamentatie.
Na de pauze vooral weelderig uitgeschreven composities door De Mondonville, Duphly en Bach.
Adembenemend mooi waren La de Belombre van Duphly voor klavecimbel en Bach’s sonate voor viool solo in g-klein.
Een uitvoering op hoog niveau in Edam.
Wie de moeite nam om de instrumenten te bekijken, kon genieten van de verfijnde bloemdecoraties in het binnenwerk van het klavecimbel, beide instrumenten vervaardigd in het atelier van Klinkhamer.

Bij binnenkomst kregen de bezoekers het programma, kort en zakelijk. De andere kant, aankondiging van dit concert had een dubbele zwarte rand.  Een verwijzing dat dit het laatste concert is georganiseerd door Klinkhamer/Van Niftrik?
Kunnen we ze toch overtuigen door te gaan?
 




BASE-it Computers De Boer Accountants Harmonie Kapper Sjoerd Lux Photograpy Cor Kes Ronald Schot Smits Web Stadskrant adverteren Uitgeverij De Stad Hotel Restaurant De Fortuna schoonmaak & opruimbedrijf HARRIE
Facebook